האיסור על חברות הביטוח לחייב בדיקת פוליגרף

במשך שנים רבות נוהגות חברות הביטוח, לפני אישור/דחיית תביעה לקבלת פיצוי לפי פוליסת ביטוח, להפנות את המבוטחים לבדיקת פוליגרף, תוך דרישה כי המבוטח יתחייב שתוצאות הבדיקה יחייבו ויכריעו בשאלת הזכות לפיצוי בגין תאונת דרכים.

המבוטח התמים, אשר בד"כ אינו מעוניין ואין לו האמצעים לנהל הליכים ממושכים והתכתבויות עם חברת הביטוח, ואשר בטוח בצדקת תביעתו, "נכנע" ברוב המקרים לדרישה זו של חברות הביטוח. מבחינת המבוטח התמים, המדובר בהליך "קל וקורץ", מה עוד שאין לו כביכול מה לחשוש/להפסיד מביצוע הבדיקה, שהרי מבחינתו הוא דובר אמת.

כמובן, שחברות הביטוח לא טורחות למסור למבוטחים, כי על פי פסיקת בתי המשפט, מכשירי הפוליגרף אינם אמינים, ותוצאות הבדיקה במכשיר הפוליגרף אינן קבילות כראיה משפטית. כך, מי שדובר אמת יכול להימצא בבדיקה כדובר שקר, ולהיפך.

הנחייות מחייבות שהופצו ע"י המפקח על הביטוח לכל חברות הביטוח (לרבות גופים מוסדיים דומים, כגון קופות גמל), בנושא בדיקות הפוליגרף, אמורות לשים קץ לניצול של המבוטחים התמימים ע"י חברות הביטוח.

להלן תמצית הנחיות המפקח על הביטוח בנושא:

חל איסור לחייב עריכת בדיקת פוליגרף.

חברת הביטוח יכולה להציע לתובע לערוך בדיקת פוליגרף רק בתנאי שלפני הצעתה עלו אצלה חשדות מתועדים למרמה של התובע, כביכול, ונמסרה למבוטח הודעה על קיום החשד למרמה מצידו. גם בקיום התנאים הנ"ל רשאי המבוטח לסרב לבדיקת פוליגרף. לסירוב לא יהיו כל משמעויות על זכויותיו ועל תביעתו נגד חברת הביטוח אם תוגש.

תובע רשאי לבקש מיוזמתו לערוך בדיקת פוליגרף, ובלבד שהוא מיוצג ע"י עורך דין. במקרה זה, רשאית חברת הביטוח להסכים לבדיקה גם אם לא עלו אצלה חשדות למרמה, ובלבד שייקבע בהסכם עם המבוטח, כי אם התובע יימצא דובר אמת – הבדיקה תהווה ראייה מכרעת, ואם לא יימצא דובר אמת – יראו את הבדיקה כאילו לא התקיימה כלל ולא יעשה בה כל שימוש.
בדיקת פוליגרף תעשה רק לאחר שנחתם "הסכם פוליגרף" ביחס לאירוע ספציפי, בין חברת הביטוח והמבוטח (ואין די בהוראות שנכללו באופן כללי בפוליסה). המבוטח רשאי לסרב לבדיקת הפוליגרף גם לאחר שחתם על הסכם הפוליגרף, ומבלי שיהיה לסירוב כל משקל על התביעה (ואף מבלי שחברת הביטוח תהיה זכאית לפיצוי על הפרת הסכם).

התובע רשאי להיוועץ בעורך דין לפני חתימה על הסכם פוליגרף (וכמובן שגם לאחריו), ומחובתה של חברת הביטוח להבהיר זאת למבוטח בכתב ובעל פה.
"הסכם הפוליגרף" שייערך ע"י חברות הביטוח לא יכלול תנאי לפיו תוצאות בדיקת הפוליגרף יהוו ראייה מכרעת.
הבדיקה תבוצע במכון בדיקה שייבחר ע"י התובע, מתוך רשימה שתעביר לו חברת הביטוח, של לפחות 5 מכוני בדיקה בפריסה גיאוגרפית מתאימה למקום מגוריו, ואשר אינם קשורים לחברת הביטוח.

עלות הבדיקה תחול על חברת הביטוח.

סרב התובע לבצע בדיקת פוליגרף (גם אחרי חתימת הסכם פוליגרף) – לא יפגע הסירוב בזכויותיו, לא ייחשב כוויתור מסוג כלשהו, ולא יוגש כראיה לבית המשפט. אנו סבורים, כי יישום ואכיפה של הנחיות אלה, יביא לשמירה טובה יותר על זכויות המבוטחים בבואם להתעמת עם חברות הביטוח לאחר תאונת דרכים.


המידע האמור הינו תמציתי וכללי, ואינו מתיימר להוות תחליף לייעוץ או ליווי משפטי ספציפי, אשר מומלץ להסתייע בהם כדי להבטיח שמירה מלאה על זכויות המבוטח וקבלת הפיצוי והכיסוי הביטוחי המלא.

מומלץ לבחור עורך דין המומחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים. לפני שבוחרים ייצוג משפטי כדאי להגיע לפגישת ייעוץ בליווי כל החומר הרפואי והמסמכים הרלוונטיים לתביעת הנזיקין.

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים