ייצוג נפגעי תאונות דרכים

משרד עורך דין גיא דויטש מתמחה בטיפול וייצוג נפגעי תאונות דרכים קשות ומייצג נהגים, נוסעים, הולכי רגל ורוכבי אופנוע החל משלב הפגיעה ועד לניהול התביעה בבתי המשפט השונים.

למשרדנו ניסיון רב בטיפול בנפגעים קשים כתוצאה מתאונות דרכים כגון חבלות ראש וחבלות רב מערכתיות, פגיעות עמוד שדרה לרבות פרפלגיה, קוודרופלגיה וכד' וכן ייצוג משפחות במקרי מוות שאירעו ליקיריהם כתוצאה מתאונות דרכים.

למה בכלל צריך עורך דין למי שנפגע בתאונות דרכים?

על פניו נפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי בהתאם לגובה הנזק שנגרם לו ולהשפעה של נזק גופני זה על חייו ובעיקר על יכולתו להשתכר.

למרות שהחוק החל על מקרים אלו הינו חוק סוציאלי בעיקרו שנועד לפשט ולאפשר לכל נפגע לקבל פיצוי (למעט החריגים הקבועים בחוק) וזאת ללא קשר למידת האשמה בתאונה, בפועל מדובר בתביעות מורכבות וסבוכות המצריכות מומחיות מיוחדת בניהולן.

אין זה סוד כי חברות הביטוח הינן עסק כלכלי לכל דבר ועיקר ובהתאם לכך יעשו כל שביכולתן כדי להקטין את הפיצוי המגיע לניזוק. בחברות הביטוח יושבים מסלקי תביעות ועורכי דין שכל עיסוקם הוא דאגה לחברת הביטוח וכיצד לשלם כמה שפחות לנפגעי תאונות דרכים קשות וקלות.

הדרכים להקטנת הפיצוי המגיע לנפגעי תאונות דרכים שונות ומשונות. החל מדחיית תביעה בשל טענות לגבי עצם קרות התאונה או האם התאונה בכלל נכללת תחת החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ועד למאבק עיקש בנוגע לנכות שנותרה לנפגע והקטנת נכות זו ככל שניתן.

על אלו יש להוסיף כי הנפגע בתאונת דרכים ובני משפחתו נאלצים להתמודד בראש ובראשונה עם הצורך בקבלת טיפול רפואי והדאגה לשיקום והחלמה כשניהול תביעה בשלב זה הינה הדבר האחרון אליו הם יכולים להתפנות. מנגד השינוי הקיצוני בחיי נפגעי תאונות דרכים ובני משפחותיהם מביא באחת לקטיעת פרנסתם או הקטנתה דבר המוביל לקשיים כלכליים ההולכים ומעמיקים.

את אלו אנו מבינים היטב ולכן הטיפול שלנו מתחיל כבר בסמוך לאחר הפגיעה עצמה, לעיתים קרובות כשהנפגע עודנו מאושפז בבית חולים וזאת במטרה להסיר מעל הנפגע בתאונת דרכים ובני משפחתו את הדאגה לכל מה שאינו כרוך בהחלמה הישירה של הנפגע.

ריכזנו לפניכם מספר שאלות שחוזרות על עצמן בכל תביעה במטרה להקל ולפשט עבורכם את ההליכים.

נפצעתי בתאונת דרכים. מה עלי לעשות? את מי תובעים?

עפ"י חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "הפלת"ד) נהג או נוסע ברכב זכאי לקבל פיצוי כספי בשל נזקי הגוף והנפש שנגרמו להם בתאונת דרכים, מחברת הביטוח שביטחה את הרכב בו נסעו בביטוח חובה.

חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בביטוח חובה היא האחראית על פיצוי הנהג/הנוסע. כאמור אין כל רלוונטיות לשאלה האם התאונה נגרמה בשל מעשה או מחדל של הנהג ברכב או של נהג הרכב השני, וזאת משום שעפ"י חוק הפלת"ד המשטר הוא של אחריות מוחלטת ללא קשר לשאלת האשמה. כך למשל אדם שנהג ברכב ונפגע מרכב אחר שנהגו חצה צומת באור אדום יהיה זכאי לקבל פיצוי לפי נזקו בדיוק כפי שנהג הרכב שחצה צומת באדום יהיה זכאי לקבל. אותו נהג בהחלט צפוי לעמוד לדין בגין עבירה על חוקי התעבורה אך מבחינת הפיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו הוא יהיה זכאי לקבלם ללא קשר לאשמתו בגרימת התאונה.

מה קורה בתאונות בהם נפגעו הולכי רגל בתאונת פגע וברח?
מה קורה כשהנהג הפוגע בהולך הרגל לא היה מבוטח בביטוח חובה?
מה קורה במקרה בו נוסע נפצע בתאונת דרכים אולם לנהג לא היה ביטוח חובה
?

לשם כך הוקמה "קרנית" שהינה קרן ממשלתית, שתפקידה לפצות את אותם נפגעים במקרים בהם אין מבטח. מבחינה זו קרנית מתנהלת כמו כל חברת ביטוח ואף היא תעשה מאמץ להקטין את הפיצוי שתשלם לנפגע.

מה קורה בתאונות אופנוע? ומה קורה במקרה של תאונה בין אופנוע לכלי רכב אחר?

רוכבי אופנוע מבוטחים על פי רוב בביטוח חובה בפול או בשמה המאגר הישראלי לביטוח רכב בע"מ שהינו תאגיד סטטוטורי שנוסד כדי לבטח את מי שחברת ביטוח סירבה לבטחו. בניגוד לחברות ביטוח רגילות אשר יכולות לסרב לבטח אדם מסיבות שונות, הפול אינה יכולה לסרב להנפיק ביטוח ולמעשה היא זו שמבטחת את רוב רובם של רוכבי האופנוע.

כאן חשוב לשים לב כי הפול משווקת שני סוגים ביטוח - האחד ביטוח מוזל הכולל השתתפות עצמית והשני ביטוח רגיל. מניסיוננו הרב בייצוג רוכבי אופנוע שנפגעו בתאונת דרכים אנו ממליצים במפורש שלא להתפתות ולרכוש את הביטוח המוזל שכל במקרה של תאונה מהפיצוי המגיע לנפגע המבוטח בביטוח מוזל זה יופחתו 25,000 ₪ וכן הפסד עבודתו למשך 7 ימים.

מה קורה במקרה שאדם נפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה? את מי תובעים?

ראשית חשוב להבהיר מהי תאונת דרכים שהינה תאונת עבודה. על פי ההגדרה הקיימת בחוק הביטוח הלאומי, תאונת דרכים שאראה לעובד במהלך עבודתו או בדרך מביתו למקום העבודה או בדרך חזרה ממקום העבודה לביתו תחשב כתאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה.

במקרה של נפגע בתאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה אותו נפגע יידרש להגיש תביעתו גם כנגד חברת הביטוח שביטחה אתו בביטוח חובה וגם כנגד המוסד לביטוח לאומי ענף נפגעי עבודה.

לחברת הביטוח אינטרס רב כי תאונה תחשב גם כתאונת עבודה שכן הנפגע יקבל ממנה ומהביטוח הלאומי יחד את 100% מהפיצוי המגיע לו ולכן מבחינת חברת הביטוח ככל שחלק גדול יותר ישולם על ידי המוסד לביטוח לאומי כך ייקטן חלקה בפיצוי.

מה קורה במקרים בהם אדם נפגע קשה בתאונה והוא או משפחתו זקוקים לעזרה כספית דחופה?

בחוק הפלת"ד קיים מנגנון של תשלום תכוף שנועד להקדים לנפגע ולמשפחתו כספים על חשבון הפיצוי הכללי וזאת כדי לאפשר לנפגע לקבל את הטיפול לו הוא זקוק כשמנגד אין הוא יכול לעבוד ולהשתכר ועליו להמשיך ולשלם תשלומים שוטפים? כגון שכר דירה, משכנתא, ארנונה, מזון וכד'?

הנפגע ובני משפחתו יכולים לפנות באמצעות עורך הדין לחברת הביטוח (לרוב לא במקרים של תאונת עבודה) בדרישה לתשלום צרכי מחייתו השותפים של הנפגע בגיבוי מסמכים המצביעים על הוצאות אלו ועל חברת הביטוח להשיב לדרישה זו תוך 60 ימים. במקרה בו נדחית הדרישה יכול הנפגע להגיש תביעה לבית המשפט לתשלום זה ובית המשפט ידון בה בהקדם ובדחיפות.

מהם הפיצויים המגיעים לנפגע תאונת דרכים מחברת הביטוח?

חברות הביטוח צריכות לפצות את הנפגע בגין הפסדי שכר לעבר (מיום התאונה ועד למועד פסק הדין) ולעתיד ממועד פסק הדין ועד לגיל יציאה לגמלאות (67 לשכיר ו71 לעצמאי) הפסדים תנאים סוציאליים כגון פנסיה, גמל , קרן השתלמות וכד' הנובעים מהירידה והפגיעה בשכרו של הנפגע, עזרת צד ג', הוצאות רפואיות כגון הוצאות בגין טיפול תרופתי, השתתפות בעלויות בדיקות רפואיות, הוצאות נסיעה או מימון רכב אוטומטי או נסיעות במוניות (תלוי בחומרת הפציעה ), ופיצוי בגין כאב וסבל במסגרתו נלקחים בחשבון גיל הניזוק, מועד התאונה, כמה ימים שהה באשפוז מלא וגובה אחוזי הנכות שנותרו לו

במקרים של פציעות קשה זכאי הנפגע לקבל בנוסף פיצוי עבור התאמת מקום מגוריו לנכות, ציוד סיעודי, אביזרים שיקומיים, אשפוז במוסד סיעודי או מימון מטפל צמוד, רכב, רכישת ציוד מתכלה (כגון חיתולים חד פעמיים) ועוד.

מי קובע את גובה הנכות?

בתביעה המוגשת לבית המשפט פונה עורך הדין המייצג את הנפגע בבקשה מיוחדת למינוי מומחים רפואיים, בתחומי הרפואה הרלבנטיים לפגיעת הניזוק בתאונה.. לבקשה זו מצרף עורך הדין את המסמכים הרפואיים המהווים את ראשית הראיה הדרושה למינוי מומחה. לאחר קבלת הבקשה דן השופט בראיות שלפניו וימנה את אותם מומחים רלבנטיים מרשימת המומחים הרפואיים המוכרים על ידי בית המשפט. כיום על פי רוב הנתבעת - חברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח החובה היא זו שתדרש לשלם למומחים את עלות חוות הדעת.

מה קורה כאשר תאונת הדרכים היא גם תאונת עבודה?

כאשר תאונת הדרכים היא גם תאונת עבודה, על הנפגע להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. מועד או עיתוי הגשת התביעה עשוי להיות קריטי שכן ניתן להגיש את התביעה לביטוח הלאומי במקביל לתביעת חברת הביטוח, לפני התביעה כנגד חברת הביטוח או לאחריה.

יחד עם זאת קיימת חובה לנפגע תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה להגיש תביעתו גם לביטוח הלאומי ואם לא יעשה כן, חברת הביטוח צפויה להפחית מהפיצוי המגיעו לו את סכום הפיצוי אשר יכול היה לקבל מהביטוח הלאומי, אילו היה מגיש אליו תביעת תאונת עבודה.

אז מה עושים במקרה של פגיעה בתאונת דרכים? למי פונים?

אין זה סוד כי בישראל עשרות אלפי עורכי דין הנלחמים על פרנסתם. כמעט לכל אדם יש מכר או בן משפחה עורך דין ועל כן באופן טבעי במקרה של פגיעה בתאונת דרכים הנטייה תהיה לפנות אל אותו מכר.

כפי שהוסבר לעיל למרות שסכום הפיצוי המגיע לנפגע בתאונת דרכים מחושב בהתאם לפרמטרים שונים וראיות שונות אותם התובע צריך להוכיח, הרי שלזהות עורך הדין המייצג ואף לזהות השופט היושב בדין יש השפעה רבה על גובה הפיצוי.

ייצוג נפגעי תאונות דרכים קשות הינו תחום מומחיות ייחודי המשלב ידע משפטי נרחב עם ידה רפואי וניסיון שנצבר במאות ואלפי תיקים משך שנים רבות. לכן מי שנפגע בתאונת דרכים קשה ורוצה לקבל את מלוא הפיצוי המגיע לו בשל נזקיו, טוב יעשה אם יפנה וישכור את שירותיו של עורך דין מומחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים קשות בעל ניסיון רב ומוכח (לא כזה המייצג גם נפגעי תאונות דרכים וגם חברות ביטוח). ואף לא עורך דין על בסיס היכרות משפחתית או אישית שלא עוסק בתחום זה כתחום עיקרי.

רק עורך דין מקצועי ומנוסה ידע להתמודד עם חברות הביטוח ויוודא כי הנפגע ומשפחתו יקבלו את הפיצוי המלא המגיע להם. ההבדל עשוי להגיע למאות ואלפי אחוזים.

למשרד עורך דין גיא דויטש מעל 22 שנות ניסיון רב ומוכח בייצוג נפגעי תאונות דרכים קשות עם מאות תיקים ולקוחות מרוצים, הודות להצלחתו בהשגת פיצויים של מאות מיליוני שקלים ללקוחותיו.

ייצוג נפגעי תאונות דרכים קשות- אישה עם קביים וגבס ברגל שנפגעה בתאונת דרכים קשה

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים