תשלום תכוף לאחר תאונת דרכים

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים בצורה קשה והתביעה שלו בגין נזקי גוף עלולה להימשך זמן רב, הוא עשוי להיות זכאי לתבוע ולקבל תשלום תכוף. תשלום תכוף הינו למעשה מקדמה מחברת הביטוח על חשבון התביעה העיקרית ומטרתו לאפשר לנפגע להתקיים בתקופה הראשונית שלאחר התאונה כאשר מקור הכנסותיו אבד.

תכלית הליך תשלום תכוף

התכלית של הליך תשלום תכוף הינה להושיט עזרה מידית לנפגע תאונת דרכים קשה במסגרת הליך מהיר, פשוט וקל. מדובר למעשה על מעין הליך ביניים בו תובעים  תשלום מסוים אשר יבוא על חשבון סך הפיצויים שייפסקו לתובע בסוף ההליך. הרעיון העומד בבסיס תשלום תכוף הוא למנוע את המחסור המיידי הנלווה לפגיעה קשה בתאונה למי שאין ברשותו גב כלכלי.

אופן קביעת גובה התשלום

ההחלטה בעניין גובה הסכום בתשלום תכוף נעשית בהסתמך על תצהיר שמגיש התובע הכולל את המסמכים הרפואיים המוכיחים את הפגיעה ואי הכושר הצפוי בעקבותיה, וכן פירוט ההוצאות השותפות של הנפגע אותם יתקשה לכסות בהעדר יכולתו לעבוד. מכיוון שמדובר בדיון מקדים הנעשה בשלב שבו טרם התבררה הזכאות הסופית לפיצויים, והנזק הסופי טרם ידוע בית המשפט הוא זה שיבחן את הראיות נכון לשלב זה.

הגשת התביעה

על מנת לקבל את התשלום התכוף, יש להגיש דרישה לתשלום תכוף לחברת הביטוח וזו נדרשת לשלם לתובע בתוך 60 ימים מעת קבלת הדרישה בכתב. במידה וחברת הביטוח מסרבת לשלם לנפגע את התשלום יכול הנפגע לפנות לבית המשפט באמצעות עורך דינו ובליווי מסמכים תומכים ותצהיר חתום. הנפגע נדרש להיות נוכח בדיון בבית המשפט ולהשיב לגבי הפרטים של התצהיר.

מה נלקח בחשבון בחישוב תשלום תכוף

משך הזמן שבגינו ניתן לקבל מקדמת תשלום נקבע לעד שנתיים ממועד התאונה. ההוצאות שאותן ניתן לכלול בתביעת תשלום תכוף כוללות הוצאות אשפוז בבית חולים, תשלומים חודשיים לצרכי מחייה וצורכי סיעוד למי שזקוק ללויי בפעולות יומיומית. בקביעת צרכי המחייה של הנפגע נלקחים בחשבון הכנסותיו מעבודה טרם הפגיעה, הוצאותיו והכנסותיו לאחר התאונה.

יש לציין כי בחישוב הכנסות הנפגע לצורך תשלום תכוף לא נכללים הכנסות הוניות ומכירת נכסים אך כן נכללות הכנסות שהנפגע זכאי להם מביטוח לאומי ומכוח פוליסות כגון תאונות אישיות. בהתאם לפסיקות עבר ניתן לתבוע הוצאות מחיה לתשלום תכוף עבוד דמי שכירות או תשלומי משכנתא אך לא עבור הוצאות רכב, בילוי ותרבות.

למרות שתשלום תכוף הוא מקדמה על חשבון הפיצויים להם הנפגע זכאי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא למעשה לא בא כנגד רכיב פיצויים עתידי ספציפי. את התשלום התכוף מחשבים בצורה מצומצמת בהתאם לתקנות ולחוק והוא לא נועד להשיב את מצב הנפגע לקדמותו אלא רק לאפשר לו קיום בסיסי בתקופת הביניים.

הדיון המשפטי

הדיון המשפטי בסוגיות תשלום תכוף מסתיים בדרך כלל ב דיון אחד. גם כאשר חברת הביטוח מעלה ספקות לגבי מידת התוקף של פוליסת החובה, תוקף רישיון הנהיגה של הנהג ואם מדובר בתאונת דרכים בהתאם להגדרת החוק, לרוב יספיק דיון יחיד על מנת לברר את הסוגיות הללו.

במידה ובית המשפט יפסוק כי על חברת הביטוח לשלם תשלום תכוף לתובע כמימון ביניים, ובהמשך יתברר בהליך המשפטי כי אכן לא היה כיסוי ביטוחי או כי התאונה אינה נופלת תחת חוק הפיצויים, חברת הביטוח תוכל לתבוע  מהנפגע בחזרה את הכספים שהעבירה לתובע כתשלום תכוף.

מסמכים שיש לרכז לקראת התביעה

לשם הגשת תביעת תשלום תכוף יש להפיק אישור ממשטרת התנועה לעצם קיומו של האירוע. כאשר מדובר בנפגע העובד כשכיר- יש להכין 6 תלושי שכר לחודשים הקודמים לתאונה. חשוב מאוד לשמור על העתק של פוליסת ביטוח החובה של הרכב בו שהה הנפגע או הנהג בעת התאונה או של הרכב הפוגע במידה והנפגע היה הולך רגל.

יש לרכז את כל ההוצאות החודשיות של הנפגע כגון תשלום שכ"ד או תשלומי משכנתא/תשלומי ארנונה, חשמל ומים, הוצאות שותפות של קניית מזון, תשלומי הלוואה ככל שקיימים וכד'.

במידה והנפגע עדיין באשפוז  בבית החולים, יש לקבל מהרופא המטפל דו"ח ביניים הסוקר את מצבו הרפואי של התובע. יש לדרוש ולשמור את  כל הקבלות הנוגעות להוצאות שנגרמות לתובע וקשורות לתאונה, לרבות תשלום לפינוי באמבולנס והוצאות נסיעה.

סיכום תשלום תכוף

תשלום תכוף נועד לאפשר לנפגע לשאת בהתחייבויותיו הבסיסיות ולאפשר לו מחיה סבירה בתקופה הסמוכה לאחר תאונת דרכים כאשר הנפגע אינו יכול לעבוד עקב פציעתו. כל סכום כסף ששולם במסגרת תשלום תכוף, מקוזז בפועל מסכום התביעה הסופי. חשוב לציין שלמרות שנפגעים רבים עסוקים בגובה התשלום התכוף מדובר בהליך משני שאינו קובע דבר לגבי גובה הפיצויים שיינתן במסגרת ההליך העיקרי. את עיקר המאמץ המשפטי מומלץ להשקיע בהליך העיקרי ובהשגת פיצויים מקסימליים לשם שיקומו של הנפגע.

ליווי משפטי לקבלת תשלום תכוף

במידה ונפגעתם בתאונת דרכים, אתם צריכים לצדכם את עורך דין גיא דויטש המתמחה בתחום. משרד עורכי דין דויטש הינו מקצועי, אמין ובעל קבלות מוכחות בתחום הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים. פנו אלינו בהקדם על מנת שתקבלו את הפיצוי המגיע לכם הן לצורך קיום באופן מידי והן לצורך שיקום בשל הפגיעות שסבלתם בתאונת הדרכים.

נפגעת תאונת דרכים ברגל מקבלת אישור על תשלומים תכופים מעורכת דין

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים