נזקים אשר בגינם ניתן לקבל פיצויים לאחר תאונות דרכים

תאונות דרכים הן מכת מדינה ורבים רבים נפגעים ונהרגים מדי שנה על כבישי הארץ. למרות העבודה שמשטרת ישראל משקיעה משאבים רבים ולמרות ההתקדמות הטכנולוגית, טרם נמצא מענה לעניין. הגורם המרכזי הגורם לתאונות דרכים הוא שיקול דעת מוטעה של הנהג המסתיים בטעות אנוש, המובילה לתאונה. בתקווה שלא הייתם מעורבים לאחרונה בתאונת דרכים, חשוב שגם אתם תדעו מהם הנזקים שבגינם תוכלו לקבל פיצויים, בעקבות תאונת דרכים.

מי אחראי על פיצוי לאחר תאונת דרכים?

מדינת ישראל חוקקה לפני שנים רבות את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הנותן מענה חלקי בנוגע לתביעות בגין נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים ומקל במידה מסוימת על מי שנפגע ובני משפחתו. בתאונות דרכים נקבע שיחול העיקרון הנקרא – האחריות המוחלטת כלומר, כל נפגע באשר הוא, המחזיק בביטוח חובה על פי חוק, יהיה זכאי לקבל פיצוי, מבלי הצורך להוכיח שאינו אשם בתאונה.

זאת אומרת שגם אדם הנמצא אשם בתאונת הדרכים, יהיה זכאי לקבלת פיצוי מחברת הביטוח בה הוא מבוטח. ככל שלא מדובר במקרה חריג של נהג שנסע בגילופין או בכל דרך אחרת שאינה עומדת בקנה אחד עם החוק, חברת הביטוח של הנהג המבוטח, תהיה חייבת לשלם פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו למבוטח עקב תאונת הדרכים. אלה תביעות מורכבות אותם יש להגיש כאשר הנפגע עדיין לא שב לאיתנו או חלילה תביעות שמוגשות על ידי משפחת נפגע שנהרג כתוצאה מתאונת דרכים ולא ניתן לטפל בהם ללא סיועו של עו"ד מומחה בתחום.

מה הדין לגבי נוסעים ברכב הנפגע שנפגעו גם הם?

החוק קובע שביטוח החובה מקנה הגנה ביטוחית גם לאנשים הנוסעים ברכב. לפיכך, חברת הביטוח המבטחת את הנהג תידרש לפצות כל אדם נוסף שנכח ברכב בזמן התאונה ונפגע בגופו או בנפשו. ההליך שיש לבצע הוא, הגשת תביעה על ידי הנוסע ששהה ברכב, לחברת הביטוח של הנהג, והיא זו שתהיה אחראית לשלם לו את הפיצוי המגיע לו. במידה ונוסע שהה ברכב בו לנהג לא היה ביטוח חובה, והוא לא ידע על כך ולא היה עליו לדעת על כך, דינו יהיה כדין הולך רגל למעט, מצבים חריגים (פירוט אודות דין הולך הרגל בהמשך המאמר). ההליך המשפטי במקרה זה מעט שונה ועל הנוסע יהיה להגיש תביעה ל"קרנית" – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, שתפקידה לפצות אנשים שנפגעו בנזקי גוף, כתוצאה מתאונת דרכים.

דינו של נפגע שהוא הולך רגל

החוק קובע שהולך רגל שנפגע בתאונת דרכים מרכב, המבוטח בביטוח חובה, יגיש תביעה כנגד חברת הביטוח הזו, וזאת מתוקף חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. במידה והולך רגל נפגע בתאונת דרכים ולרכב הפוגע אין ביטוח חובה בתוקף או, במקרה של תאונת פגע וברח, מצבים שבהם לא ניתן להגיש תביעה כנגד חברת ביטוח מבטחת, יוכל הולך הרגל להגיש תביעה ל"קרנית", בגין מכלול נזקי הגוף שנגרמו לו עקב התאונה.

באילו מצבים נפגע לא יהיה זכאי לכל פיצוי?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מאפשר כמעט לכל אדם שנפגע בתאונת דרכים, לתבוע פיצוי בגין פגיעות גופניות. אולם, קיימים מצבים בהם הנפגע אינו זכאי לקבל כל פיצוי שהוא, וזאת בהתאם לסעיף 7 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, המפרט שישה מקרים בהם לא יינתן פיצוי לנפגע. נציין את חלק מהמקרים הללו להלן –

  • מקרה ראשון – אדם שגרם לתאונת הדרכים בכוונה מראש, לבצע תאונה זו ולפגוע באדם זה או אחר. אין זה משנה אם מדובר באדם הסובל מבעיה נפשית כלשהי.
  • מקרה שני – אדם שנהג ברכב שאינו בבעלותו, ללא הסכמת הבעלים החוקי של הרכב, כשהוא מפר את חוק דיני עונשין. בנוסף, אדם שנסע ברכב בו נוהג האדם ללא רשות, כשהוא מודע לכך שהנהג נוהג ללא אישור ברכב.
  • מקרה שלישי – אדם שנוהג ברכב ללא רישיון ולא במצב של רישיון בר תוקף שהאגרה שלו טרם שולמה.
תאונת דרכים בין שני רכבים

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים