חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

ב-1975, חוקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (התשל"ה 1975) (להלן: "החוק"). חוק זה מבטיח לנפגע הינו חוק סוציאלי במהותו אשר נחקק במטרה להבטיח כי כל נפגע בתאונת הדרכים (למעט החרגים שיפורטו להלן) יהיה זכאי לפיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונת הדרכים.

בחוק הוגדרו מספר רכיבים חשובים, הכרוכים בכל תאונה, שנועדו לבאר ולקבוע את המסגרת החוקית. אלא שלמרות הניסיון לכלול הגדרות רחבות ומקיפות נותרו שאלות רבות פתוחות עליהן ניסתה הפסיקה להשיב ולצקת תוכן לתוך החללים (לקונות) עליהם החוק לא ענה.

בין ההגדרות החשובות בחוק:

  • תאונת דרכים – הוגדר כמאורע בו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. ההגדרה מוסיפה ומרחיבה כי גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו תוכר כתאונת דרכים. רבות נכתב בפסקי דין רבים מספור אשר הרחיבו והוסיפו פרשנות שיפוטית למונח תאונת דרכים.
  • נזק גוף – מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי, לרבות פגיעה בהתקן הדרוש לתפקוד אחד מאברי הגוף שהיה מחובר לגוף בעת אירוע תאונת הדרכים.
  • שימוש ברכב מנועי – נסיעה, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול דרך או תיקון דרך ברכב שנעשו בידי משתמש או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו, לרבות התדרדרות, או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכד'.
  • נפגע – אדם שניזוק בגופו, על פי ההגדרה של נזק גוף, למעט אם הנזק נגרם מפגיעת איבה כמשמעותה בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התשל"ה 1970.

פיצוי על פגיעה בתאונת דרכים

תביעת פיצויים בגין נזקי גוף לאחר תאונת דרכים מוגשת כנגד חברות הביטוח המבטחות את השימוש ברכב בביטוח חובה. נפגע הזכאי לפיצויים לפי חוק זה ואין בידו לתבוע פיצויים מאת מבטח בשל הסיבות שלהלן יוכל לתבוע את הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית).

לפני הגשת תביעת פיצויים בגין נזקי גוף, יש להבין היטב מהן הזכויות המגיעות לנפגע. למשל, במקרה שהאדם הנפגע אינו יכול להמשיך להשתכר בעצמו קיים מנגנון של דרישת תשלום תכוף שמטרתו החזר הוצאות שהוציא הנפגע לצרכי ריפויו ותשלומים חודשיים שיהיה בהם כדי לספק, עד החלטה סופית בעניין הפיצויים, את צורכי ריפויו של הנפגע וסיעודו ואת צרכי מחייתו ומחיית בני משפחתו של הנפגע שפרנסתם עליו או את צרכי מחייתם של התלויים בו. התשלום בגין צרכי המחיה נקבע תוך התחשבות בהכנסותיו של הנפגע לפני התאונה.

החוק מאפשר לכל נפגע תאונת דרכים לדרוש פיצוי עבור נזקי הגוף והרכוש פרט למקרים הבאים:

  • התאונה נגרמה במזיד מתוך רצון לפגוע באדם או ברכוש.
  • הנהג הפוגע או הנפגע אינו מחזיק ברישיון נהיגה או לא ביטח את רכבו בביטוח חובה.
  • הנהג הפוגע או הנפגע לקח את הרכב ללא הסכמתו וללא רשותו של בעל הרכב או השתמש בו לצורך קיום עבירה.

פרט למקרים חריגים אלו, החוק קובע כי כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי מחברות הביטוח השונות, על מנת שלא להביאו למצב שבו אינו מסוגל לפרוע את התשלום עבור נזקי הגוף והרכוש שנגרמו לו עקב התאונה.

מי צריך לשלם?

בנוסף להצהרה כי כל אדם אשר אינו מוחרג על פי החוק רשאי לקבל פיצוי על פגיעות גוף ורכוש, החוק גם מבהיר מי צריך לשלם:

  • חברת הביטוח של הנהג הפוגע - כל משתמש דרך בין אם הוא הולך רגל, נהג רכב, רוכב אופנוע, אופניים או קורקינט ממונע אשר נפגע מנהג כלי רכב, רשאי לתבוע את הפיצוי המגיע לו מחברת הביטוח של הנהג הפוגע.
  • כאשר מדובר בתאונה בין שני כלי רכב ממונעים - כל נהג וכל נוסע יתבע את ביטוח החובה של הרכב בו נסעו.
  • קרנית – קרנית הינה קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים שהוקמה מכוח חוק הפיצויים על מנת לפצות את כל נפגעי הפגע וברח, נפגעים אשר חברת הביטוח שלהם קרסה ואינה יכולה לפצותם או נפגעים אשר נפגעו מאדם שנהג ללא רישיון, ללא ביטוח חובה או כתוצאה מפעילות עבריינית ולכן אין מאחוריו חברת ביטוח שניתן לתבוע אותה.
  • המוסד לביטוח לאומי – במידה והתאונה התרחשה במהלך העבודה, רשאי העובד לתבוע את המוסד לביטוח לאומי ולקבל הכרה כנפגע תאונת עבודה.
  • פוליסות פרטיות – מומלץ מאד לבדוק האם לאדם הנפגע יש פוליסה פרטית לביטוח, לרבות ביטוח מנהלים וביטוחי פנסיה

איך מגישים תביעת פיצויים?

השעות והימים הראשונים שלאחר התאונה הינם ימים קשים, טראומטיים, מלאי דאגה וחשש לגבי העתיד, לגבי המצב הגופני של נפגע התאונה ויקיריו והשיקום שעוד לפניו.

עם זאת, חשוב מאד לזכור ולדרוש כל מסמך וכל תיעוד אפשרי מיום התאונה, בין אם מדובר בתיעוד מצולם ממצלמות האבטחה, מצלמות אישיות (כיום נהגים רבים מחזיקים מצלמת רכב ברכבם או אפילו מצלמת 'גו פרו' על הקסדה), עדויות שנאספו ממקום התאונה, מסמכים רפואיים, מסמכים משטרתיים, וכל פיסת מידע שתאפשר לכם לאחר מכן לבנות את הפאזל ולשחזר את הגורמים לתאונה ואת היקף הנזק הפיזי והרכושי שנגרם לכם. באמצעות עורך דין המיומן להגשת תביעת פיצויים מגישים את התביעה וממתינים לאישור.

לאחר שאספתם את המסמכים ונבדקתם בדיקה ראשונית, חשוב מאוד ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בתביעות לפיצוי בגין נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים. עורך דין זה ינחה אתכם וילווה אתכם משלב זה שלאחר התאונה ועד לקבלת פיצוי מקסימאלי בהתאם לחומרת הפגיעות שנפגעתם.

תאונות דרכים קשות- בליווי עורך דין תאונות קשות

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים