פיצויים בעקבות תאונת פגע וברח

תאונת פגע וברח הינה תאונה שבה זהות הנהג והרכב הפוגע אינם ידועים, מאחר שהנהג הפוגע נמלט ממקום התאונה מבלי להשאיר את פרטיו, וזאת בניגוד לחוק. 

לכאורה מאחר וזהות הפוגע לא ידועה, נבצר מהנפגע להגיש תביעת פיצויים כנגד הנהג/בעל הרכב הפוגע וחברת הביטוח אשר ביטחה אותו בביטוח חובה. אלא שכאן נכנסת לתמונה קרנית תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975 והיא מטפלת בנזקי גוף בלבד ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע מבטח אשר יכול לפצותם על הנזק והסבל שנגרמו להם, במקרים המנויים בחוק כדוגמת תאונות פגע וברח נפגעים מרכב שהיה נהוג ע"י נהג חסר רישיון נהיגה, מרכב גנוב, מרכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה  (דוגמת עסק של הסעת נוסעים בשכר) נפגעים ע"י רכב שלא בוטח כחוק (עקב אי תשלום הפרמיה) . נפגעים מרכב שהיה מבוטח בחברת ביטוח אשר נכנסה להליכי פירוק

 

מה בין תאונות פגע וברח וחברת קרנית

כאמור קרנית הינה תאגיד שהוקם לפי חוק הפיצויים לתאונות דרכים, תשל"ה-1975 ("חוק הפלת"ד"). חוק זה  מבוסס על עקרון האחריות המוחלטת, לפיו כל נפגע בתאונת דרכים יהיה זכאי לקבל פיצויים, וזאת ללא קשר לאחריות לגרימת התאונה, אף אם הוא עצמו נושא באחריות לגרימת התאונה (למעט אלו המנועים בחוק וביניהם מי שגרם לתאונה במתכוון, מי שנהג ברכב תוך הפרת החוק לתיקון דיני העונשין, מי שנהג ברכב כשאין לו רישיון לנהוג בו, מי שהרכב שימש לו לביצוע פשע וכד'). 

בהתאם לעיקרון האחריות המוחלטת, ככלל, הגורם שאחראי לפצות את הנפגע בתאונת הדרכים הינו הנוהג ברכב שהיה מעורב בתאונה (בין אם הוא היה אחראי לגרימת התאונה ובין אם לאו) וחברת הביטוח שביטחה את הנהיגה בהתאם לחבותה על פי החוק והפוליסה. אם בתאונה היו מעורבים מספר כלי רכב, אזי כל נוהג וחברת הביטוח של הרכב בו נהג הם שיהיו אחראים לפצות את הנוסעים שברכבו שנפגעו מהתאונה. 

כדי לאפשר את מימושו של עקרון זה ועל מנת למנוע מצב בו אדם פרטי לא יוכל לשלם לנפגע פיצויים שיכולים להגיע למיליוני שקלים מחוייב כל בעל רכב מנועי בארץ לבטח את רכבו בביטוח חובה. כתוצאה מכך, הגורם שאמור לפצות בפועל את נפגעי תאונות הדרכים הינו חברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה, ככל שישנה כזו

במקרים בהם לא ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד חברת הביטוח של הנהג הפוגע/בעל הרכב, כגון במקרים של תאונת פגע וברח, שבה זהות הנהג הפוגע/בעל הרכב אינה ידועה, הרי שלפי סעיף 12(א)(1) לחוק הפלת"ד ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד קרנית, שהוקמה במיוחד למען מטרה זו. 

פעילותה של קרנית ממומנת בחלקה מכספי הפרמיה של ביטוח החובה שמועברים אליה על ידי חברות הביטוח השונות. עם זאת יודגש כי קרנית משלמת פיצויים בגין נזקי גוף בלבד, להבדיל מנזקי רכוש, והיא אינה מפצה נהגים ללא ביטוח. 

 

כיצד מגישים תביעת פיצויים על תאונת פגע וברח?

ככלל, התביעה כנגד חברת קרנית מנוהלת כמו כל תביעת ביטוח רגילה.

לשם כך יש לאסוף מסמכים מהותיים כגון אישורי משטרה, מסמכים רפואיים שמתעדים את נזקי הגוף של הנפגע, הוצאות רפואיות שהוציא וכד'.

במידה שנפגע נפטר כתוצאה מהתאונה, יוכלו יורשיו ותלוייו להגיש את התביעה בשמם ובשם המנוח אליה יצורפו תעודת פטירה, צו ירושה/צו קיום צוואה, צילום תעודת זהות + ספח של המנוח,.

כדי לקבל פיצויים מחברת קרנית, על הנפגע להוכיח שנזקי הגוף שלו נגרמו כתוצאה מתאונת הפגע וברח, ושתאונה כזו אכן התרחשה בפועל. לשם כך, חשוב לדווח על קרות התאונה למשטרה ולקבל ממנה אישור בכתב על כך, וכן מומלץ לרשום את פרטיהם של עדי ראיה לתאונה, ככל שהיו כאלה, ולרבות אנשי הצוות הרפואי שהגיעו לזירת התאונה.

אם קרנית החליטה לדחות את תביעת הביטוח שהוגשה בפניה, אין להרים ידיים, משום שניתן להגיש נגדה תביעה בפני בית המשפט, בדומה להגשת תביעה כנגד כל חברת ביטוח אחרת.  

 

האם קיימת חובה לפעול לאיתור הנהג הפוגע?

בית המשפט העליון קבע כי על מנת שנפגע יהיה זכאי לקבל פיצויים מחברת קרנית, עליו להוכיח שהוא פעל "בשקידה סבירה" לאיתור הנהג הפוגע או בעל הרכב הפוגע, והדבר לא עלה בידו. 

לפיכך, חברת קרנית נוהגת לעתים לדחות את תביעות הביטוח שמוגשות בפניה בטענה שהנפגע לא פעל דיו כדי לאתר את הנהג הפוגע. לדוגמא, במקרים בהם הנהג הפוגע לא נמלט מייד מהמקום, אך הנפגע לא הספיק לקבל ממנו את פרטיו למרות שהוא היה במצב כשיר לכך לכאורה. 

בפסיקה נקבע ששיקולים של מדיניות משפטית מחייבים להטיל על הנפגע שמבקש לקבל פיצויים מחברת קרנית נטל מסויים, ולו מינימאלי, לאתר את הנהג הפוגע, וזאת בהתחשב בנסיבות המקרה, לרבות טיב האירוע, מידת פגיעתו, ועוד. 

כלומר, עצם העובדה שנפגע תאונת פגע וברח זכאי לכאורה לקבלת פיצויים מחברת קרנית, איננו שולל את חובתו הראשונית לאתר את הנהג הפוגע או בעל הרכב הפוגע. 

הרציונאל של דרישה זו מבוסס על הרעיון לפיו על הנפגע לנקוט בפעולות בסיסיות לאיתור הנהג/בעל הרכב הפוגע, ושהוא לא יתנהג באופן חסר תום לב או מזלזל כלפי חובה זו, ולא יטרח לקיים אותה גם במקרים שהוא מסוגל לקיימה, וזאת מאחר שהוא יודע שהוא בכל מקרה זכאי לקבל פיצויים מחברת קרנית.   

חשוב לציין כי לאחר תאונת דרכים מסוג פגע וברח, ובטרם הפנייה לחברת הביטוח, מומלץ לפנות לעורך דין תאונות דרכים, שידריך אתכם שלב אחר שלב כיצד צריך לפעול בהתאם לנסיבות האירוע האישי, במטרה שתזכו במירב הפיצויים שבאפשרותכם לקבל.

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים