תאונות בשטח ציבורי

המדובר בתאונות הנגרמות בשל מפגע או מכשול המצוי בשטח ציבורי דוגמת מדרכה, טיילת כביש וכד', המצוי בפיקוחה של העירייה/הרשות המקומית ובאחזקתה. אותה עירייה/רשות מקומית היא זו שאחראית לאחזקתם התקינה של השטחים הציבוריים, והיא זו שחבה חובת זהירות כלפי המשתמשים בהם.

אומנם, לא כל מפגע יוכר ככזה המזכה את הנפגע בפיצוי שכן, בתי המשפט פסקו לא אחת כי חיי היום יום מלאים סיכונים, אשר לעיתים מתממשים וגורמים נזקים, מבלי שיוצרי הסיכונים יישאו באחריות נזיקית. כך נקבע בין היתר כי "רחובות ומדרכות עיר אינם 'משטח סטרילי' ואין להתייחס אליהם כאל מקום שאין בו סדקים, בליטות ו'גלים' של שיפועים כאלו או אחרים. עובדה זו איננה רק מציאות המוכרת לכולנו, אלא שזוהי מציאות הכרחית הנובעת מכך שהמדובר במאות קילומטרים של דרכים ומדרכות שנעשה בהם שימוש על ידי עשרות אלפי אנשים, זאת בנוסף לעגלות, משאות, כלי רכב וכל היוצא באלו" (ע"א (ירושלים) 4344/97 כהן ג'ני נ' עיריית רמת גן ואח' תק-מח, 98(1), 1213, עמ' 1214).

ואולם, בתי המשפט הכירו בפגיעות שנובעות עקב תנאים מכשילים. לדוגמה, מגרש עירוני במתוחזק בצורה רשלנית אינו מהווה סיכון רגיל. הדבר דומה להחלקה על רצפה. החלקה כזו יכולה להיות סיכון רגיל, ואולם, אם ההחלקה נובעת מהרטבה לא מקרית של הרצפה- מדובר ברשלנות (א' פורת, דיני נזיקין- עוולת הרשלנות, ספר השנה של המשפט בישראל, תשנ"ו, עמ' 402).העירייה, כשולטת במקרקעין, צריכה לדאוג לתקינות השטחים הציבוריים בתחומה, ובין היתר עליה לדאוג לכך שלא יהיו בהם מפגעים שיכשילו את העושים בהם שימוש.
תנאי נוסף להכרה באחריות העירייה, הוא קיומו של קשר סיבתי בין הפגיעה לבין המכשול. כלומר, נדרשים שלושה תנאים מצטברים להטלת אחריות על העירייה לנזקי תאונות בשטחים ציבוריים: (א) הכרה במכשול כמכשול לא רגיל המסכן את העושים שימוש בשטח הציבורי; (ב) הוכחת נזק גופני לנפגע; (ג) הוכחת קשר סיבתי בין המכשול לבין נזקי הנפגע.

ויודגש, במקרים רבים פוצו לקוחותינו בפיצויים גבוהים ביותר בגין נזקי גוף שנגרמו עקב מכשול בשטח ציבורי וזאת למרות טענות הרשות/העירייה כי המדובר בסיכון רגיל. לכן מומלץ לפנות ולקבל הנחיות מעו"ד בסמוך ככל שניתן להתרחשות הפגיעה, וכןלתעד את המכשול, בטרם יתוקן.


המידע האמור באתר זה, הינו תמציתי וכללי, ואינו מתיימר להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין אשר מומלץ להסתייע בו לצורך מידע משפטי מחייב ביחס למקרה ספציפי.

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים