התיישנות תביעת תאונת דרכים

אחת השאלות המרכזיות שנוגעות להגשת תביעת פיצויים בגין תאונת דרכים עוסקת במועד התיישנות תביעה זו, כלומר, עד מתי ניתן להגיש תביעה בגין תאונת דרכים?

בעניין זה יש להבדיל בין שני סוגים עיקריים של תביעת פיצויים עקב תאונת דרכים: פיצויים בגין נזקי גוף, ופיצויים בגין נזקי רכוש (בעיקר לגבי הנזקים שנגרמו לרכב שמעורב בתאונה), וזאת כפי שיוסבר להלן. 

(א) כאשר מדובר בתביעת נזקי גוף עקב תאונת דרכים, שמוגשת לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 ("חוק הפלת"ד"), תחול ברירת המחדל של 7 שנות התיישנות שחלה על תביעות אזרחיות שאינן בתחום המקרקעין, לפי סעיף 5(1) לחוק ההתיישנות, תשי"ח-1958 (וזאת מאחר שחוק הפלת"ד אינו כולל התייחסות כלשהי לתקופת התיישנות התביעות שמוגשות לפיו).   

סעיף 6 לחוק ההתיישנות קובע שתקופת ההתיישנות מתחילה ביום שבו נולדה עילת התובענה, ומכאן נובע, איפוא, שככלל, תביעת נזקי גוף בגין תאונת דרכים ניתן להגיש תוך 7 שנים ממועד התאונה .  עם זאת, מומלץ שלא להתמהמה, ולא להמתין עד לסוף תקופת ההתיישנות כדי להגיש את התביעה, אלא להגישה סמוך לאחר התגבשות כל הנזקים בגינה, וזאת על מנת להבטיח את קבלת הפיצויים מוקדם ככל האפשר. 

(ב) כאשר מדובר בתביעת נזקי רכוש style="font-weight: 400;"> עקב תאונת דרכים, יש להבדיל בין שני מקרים:

אם מדובר בהגשת תביעה כנגד נהג הרכב הפוגע: מדובר בתביעת נזיקין רגילה, שגם אותה יש להגיש תוך 7 שנים מיום התאונה. אם לנהג הרכב הפוגע יש פוליסת ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף, ניתן להגיש את התביעה גם כנגד חברת הביטוח שלו. 

אם מדובר בהגשת תביעה כנגד חברת הביטוח של נהג הרכב שניזוק, לפי פוליסת ביטוח מקיף (בכפוף לתשלום השתתפות עצמית): מדובר בתביעת ביטוח (להבדיל מתביעת נזיקין רגילה), ועל כן ניתן להגיש תביעה זו תוך 3 שנים בלבד מיום התאונה, וזאת לפי סעיף 31 לחוק חוזה ביטוח, תשמ"א-1981, שקובע תקופת התיישנות כללית של 3 שנות התיישנות בלבד לגבי רוב תביעות הביטוח. 

לסיכום:

  1. תביעת נזקי גוף – ניתן להגיש תוך 7 שנים מיום התאונה.
  2. תביעת נזקי רכוש כנגד נהג הרכב הפוגע ו/או חברת הביטוח שלו – ניתן להגיש תוך 7 שנים מיום התאונה. 
  3. תביעת נזקי רכוש כנגד חברת הביטוח של הרכב הניזוק – ניתן להגיש תוך 3 שנים ממועד התאונה. 

 

מתי נעצרת תקופת ההתיישנות?

בניגוד למה שאולי מקובל לסבור בטעות, תקופת התיישנות התביעה בגין תאונת דרכים איננה נעצרת עם הגשת התביעה בפני חברת הביטוח כי אם רק עם הגשת התביעה בפני בית המשפט כנגד חברת הביטוח (או כל נתבע רלוונטי אחר). 

יודגש כי גם כאשר מתנהל מו"מ לפשרה בין התובע לחברת הביטוח, אין בכך כדי לעצור את מירוץ התיישנות התביעה. מירוץ זה נעצר אך ורק עם הגשת התביעה בפני בית המשפט, כאמור לעיל, ועל כן חשוב להיערך אליו מבעוד מועד, לרבות במהלך המו"מ לפשרה, כדי לא להחמיץ את סיום תקופת ההתיישנות. 

 

מתי מתחילה תקופת ההתיישנות לגבי תובע קטין?

כפי שצויין לעיל, סעיף 6 לחוק ההתיישנות קובע שתקופת ההתיישנות מתחילה ביום שבו נולדה עילת התובענה, כלומר, ביום שבו אירעה תאונת הדרכים.

אולם, כאשר מדובר בתובע קטין, קרי, מתחת לגיל 18, יחול סעיף 10 לחוק ההתיישנות, שקובע "בחישוב תקופת ההתיישנות לא יבוא במנין הזמן שבו עדיין לא מלאו לתובע שמונה עשרה שנה."  

מחזיק את הראש אחרי תאונת דרכיםהמשמעות היא שכאשר מדובר בתובע שהיה קטין בזמן התאונה, תקופת מירוץ 7 שנות ההתיישנות תתחיל לגביו לא מיום התאונה, אלא מיום הגיעו לגיל 18, כלומר, עד הגיעו לגיל 25 (18 + 7 = 25). 

הרציונל לגבי הארכת תקופת ההתיישנות לתובע קטין הינה לאפשר לו למצות את זכותו להגיש תביעת פיצויים במקרה שהוריו לא הגישו את התביעה בשמו בעודו קטין. עם זאת יובהר שבפסיקה נקבע שזכות זו עומדת לקטין בלבד, והיא איננה עומדת ליורשיו או לעזבונו. 

 

מתי מתחילה תקופת ההתיישנות לגבי זכות החזרה של קרנית?

תאגיד קרנית הוקם לפי סעיף 10 לחוק הפלת"ד על מנת לשלם פיצויים לנפגע תאונת דרכים שאין באפשרותו להגיש תביעת פיצויים כלפי חברת ביטוח מסיבות שונות, ולרבות כאשר מדובר בתאונת פגע וברח, או תאונה שמערבת רכב ללא ביטוח חובה בתוקף.  

במקביל, סעיף 9 לחוק הפלת"ד מקנה לתאגיד קרנית את הזכות לחזור ולתבוע את השבת הפיצויים במקרים מסויימים. 

לפיכך, נשאלת השאלה ממתי מתחילה תקופת ההתיישנות שחלה על תביעות החזרה של קרנית, אשר נמשכת אף היא 7 שנים. התשובה שניתנה לכך בפסיקה קובעת שתקופת ההתיישנות של תביעת החזרה של קרנית מתחילה מיום תשלום הפיצויים לניזוק על ידי קרנית, ולא מיום התרחשות התאונה (רע"א 1591/08 חזנוב נ' קרנית). 

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים