תקנה 15 נוגעת לנכות התפקודית והיא נועדה לפצות עובד שנפגע בעבודתו כאשר הפגיעה הותירה בו נכות צמיתה המשפיעה על יכולתו לשוב ולעבוד באותה העבודה. התקנה מבוססת על נכות תפקודית ולא על נכות רפואית מכיוון שהיא בוחנת את יכולת התפקוד של הנפגע בעבודתו הספציפית.
מטרת תקנה 15 היא להגדיל את שיעור הנכות במקרים בהם ישנה פגיעה בתפקודו של הנפגע בעבודתו לאורך זמן ולא למצבים חולפים. התקנה מתייחסת למצב בו משפיעה הנכות על המשך תפקודו של הנפגע בעבודתו ומתייחסת לשתי חלופות להגדלת הנכות הרפואית, מקצוע וגיל:
- מקצוע - השפעת הפגיעה על מסוגלותו של הנפגע לעבודה, לאור ההשלכות הצפויות על יכולתו להמשיך ולתפקד בעבודה באותה רמת הכנסה.
- גיל - שאלת המשך יכולתו של הנפגע לתפקד בעבודה או, למצוא עבודה חלופית, בהתחשב בגילו ובאפשרויות התעסוקה העומדות לרשותו.
תקנה 15 מופעלת בדרגת נכות יציבה בלבד ורק על הנכות הנובעת מהפגיעה בעבודה לאחר הפחתת פגימות שאינן קשורות לפגיעה.
תנאים להפעלת התקנה
על מנת להפעיל את תקנה 15 נדרשים קיומם של שני תנאים מצטברים. יש צורך שנפגע העבודה לא יהיה מסוגל לחזור לעבודתו עקב הנכות או לחילופין עקב התאונה והנכות, הכנסותיו של הנפגע נפגעו משמעותית וירדו לפחות ב-20% לזמן בלתי מוגבל. בכל הנוגע לתקנה 15 הוועדה בודקת את נכותו של הנפגע ביחס לפעולות שעליו לבצע בעת ביצוע עבודתו וכיצד זו נמנעת ממנו עקב האירוע.
בחינת הנכה בהתאם לנכות
תקנה 15 הותקנה בתור השלמה לאופן שבו נקבעות דרגות נכות בענף ביטוח נפגעי עבודה של ביטוח לאומי. בעוד קביעת דרגת הנכות הרפואית נעשית בהתאם לנכות הפיזית האובייקטיבית, תקנה 15 בוחנת את ההשפעה של הנכות על נפגע העבודה הספציפי בהתאם לעיסוקו או תפקידו ומבצעת למעשה הפנייה של תשומת הלב מן הנכות אל הנכה.
החלטה על ידי ועדת רשות
הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי רשאית להתייעץ בנוגע להפעלת תקנה 15 עם ועדת רשות אשר מורכבת מרופא, פקיד תביעות ועובד שיקום. ועדת הרשות תיתן חוות דעת לגבי הפעלת התקנה והיא רשאית אף לחקור את הנפגע או לבקש ממנו להשלים מסמכים שונים טרם גיבוש המסקנות הסופיות. במסגרת בחינת תקנה 15, הוועדה יכולה להעלות את דרגת הנכות של הנפגע עבודה ברבע, בשליש או בחצי מאחוזי הנכות שנקבעו. כך למשל נפגע שנקבעו לו 10% נכות עשוי לקבל עוד 5% לפי תקנה 15.
הפעלת תקנה 15
בדרגת נכות המזכה במענק, תוגדל דרגת הנכות מכוח תקנה ,15 עד 19% בלבד. בדרגת נכות המזכה בקצבה, תוגדל דרגת הנכות עד 100%
כאשר הפגיעה בעבודה גרמה לעובד לירידה מלאה או חלקית בשכר מכיוון שהוא אינו מסוגל עוד לבצע את עבודתו הקודמת וכעת לאחר הפגיעה הוא נאלץ לבצע עבודה בשכר נמוך באופן ניכר משכרו הקודם יש הצדקה להפעלת תקנה 15 בהתאם לדין. גם מי שלאחר תאונת עבודה פוטר מעבודתו והוא חסר יכולת לשוב לעבודתו הקודמת או לאותו סוג של עבודה עשויה להיות זכאות לאחוזי נכות נוספים על פי תקנה 15.
עבור נפגעי עבודה שנקבעה להם נכות צמיתה מתחת ל-20% הוועדה מוסמכת להגדיל את נכותם עד ל-19% מבלי להזדקק לוועדת הרשות. נפגע עבודה שנקבעה לו נכות צמיתה בשיעור של 20% ויותר, על הדיון בתקנה 15 להיערך בשיתוף ועדת רשות ובכל מקרה הנכות המוגדלת אינה יכולה להיות למעלה מ- 100%.
ליווי של עורך דין המתמחה בתחום
החשיבות של תקנה 15 נעוצה בכך, שזו מחייבת את הוועדה הרפואית להתחשב בנתוניו האישיים של הנפגע המסוים ובאופן ההשפעה של דרגת הנכות הרפואית שנקבעה עבורו. על מנת למקסם את הסיכויים שהוועדה הרפואית תקבע כי הפעלת תקנה 15 נחוצה, מומלץ להגיע לוועדה כאשר מלווים בעורך דין המתמחה בייצוג נפגעי תאונות עבודה. הדבר יכול לסייע ללקוח לבסס את הטענה כי הנכות הרפואית הובילה לירידה בהכנסות ויש להפעיל את התקנה.
סיכום תקנה 15
לסיכום הנושא, תקנה 15 מאפשרת להגדיל ולהוסיף אחוזי נכות כאשר לנפגע העבודה נגרמה נכות תפקודית אשר מונעת ממנו לשוב לעבודתו. הפעלת תקנה 15 נעשית כאשר נפגעת יכולתו של התובע להתפרנס באופן מתמשך ולא לזמן מוגבל. התקנה למעשה מגשרת על הפער שקיים בין הפציעה כפי שהיא לבין האופן בו הפציעה מתבטאת ומשליכה על עבודתו של הנפגע במציאות.