תאונה בין אופניים חשמליים לרכב

בתאונה בין אופניים חשמליים לרכב, כמו בכל תאונה אחרת, יש להבחין ראשית בין נזקי גוף לבין נזקי רכוש. אופניים חשמליים אינם מוגדרים בתור רכב מנועי בכל הנוגע להוראות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. משמעות הדבר היא שבעלי אופניים חשמליים אינם מחזיקים בפוליסת ביטוח חובה ומכאן שאם לא מעורב בתאונה כלי רכב אחר, הם לא יוכלו לתבוע את נזקי הגוף שנגרמו להם בתאונה.

תביעת פיצויים לנזקי גוף

כאשר מתרחשת תאונה בין רכב ואופניים חשמליים בה רוכב האופניים נפגע בגופו הוא יוכל לתבוע פיצוי מחברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע, ללא קשר לשאלה באשמת מי אירעה התאונה. בהקשר זה הזכות לתבוע עומדת לרוכב אופניים חשמליים כמו לרוכב אופניים רגילים, או הולך רגל שהיה מעורב בתאונה דומה.

כאשר מדובר בתאונת פגע וברח וזהותו של הרכב הפוגע אינה ידועה לרוכב האופניים החשמליים, הוא יכול לתבוע את קרנית, הקרן הממשלתית הייעודית לכך.

הפסדי השתכרות

בכל הנוגע לנזקי גוף בתאונה בין אופניים חשמליים לרכב אחר, יכול רוכב האופניים לתבוע, בין היתר, את הפסדי ההשתכרות שנגרמו לו לעבר ולעתיד. הפסדי השתכרות לעבר כוללים את שכר העבודה שהנפגע בתאונה הפסיד החל מיום התאונה ועד למועד הגשת התביעה. הפסדי השתכרות לעתיד נוגעים למקרים בהם קיימת נכות קבועה כתוצאה מהתאונה אשר צפויה להשפיע על יכולת הנפגע להשתכר. במקרה כזה נערך החישוב בגין הפסדי שכר לעתיד מיום החישוב ועד להגעת הנפגע לגיל 67.

כאשר מדובר על רוכב אופניים חשמליים שהינו קטין, מאחר וכושר ההשתכרות שלו עוד לא ידוע, חישוב הפיצוי בגין הפסדי שכר יהיה רק לעתיד ורק מהגעת הנפגע לגיל 21, והוא יחושב על בסיס השכר הממוצע במשק.

פיצויי להוצאות רפואיות

בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, בתאונה בין רכב לאופניים חשמליים, בה נגרמו לרוכב האופניים נזקי גוף, כחלק מתביעתו יכול הנפגע לתבוע פיצויים גם בגין ההוצאות הרפואיות שנגרמו לו בעקבות התאונה. בראש נזק זה נכללים כל ההוצאות שהנפגע מוציא מכיסו. כאן חשוב להדגיש כי הכוונה רק להוצאות רפואיות הנכללות בסל הבריאות הממלכתי, כגון בגין רכישת תרופות, השתתפות עצמית בעלויות ביקור במרפאות מקצועיות בקופת החולים וכדומה. הוצאות רפואיות פרטיות כגון ביקור אצל מומחה פרטי, פיזיותרפיה פרטית ועוד, לרוב אינם מוכרים ולא ניתן לקבל בגינם החזר.

עזרת הזולת או עזרת צד ג'

במסגרת תביעת פיצויים שנגרמו לנפגע - רוכב אופנים חשמליים שהיה מעורב בתאונה עם כלי רכב אחר, ניתן לתבוע גם פיצויים בגין עזרת הזולת לה נזקק התובע לאחר התאונה. הכוונה לעזרה אותה נאלץ הנפגע לשכור בשל פגיעתו כגון שירותי ניקיון, בישול וכד'. ואף הפסדי שכר בגין ימי עבודה שבני משפחתו נאלצו לקחת על מנת לטפל בו לאחר התאונה. כן ניתן לתבוע פיצוי בגין הוצאות נסיעה הן לעבר עד למועד הגשת התביעה והן לעתיד עבור הוצאות הנסיעה המיוחדות שנגרמו לתובע.

פיצוי לראשי נזק לא ממוניים

בחוק הפיצויים קיים גם סעיף פיצוי בגין נזקים לא ממוניים מה שמכונה, כאב, סבל ועוגמת נפש. גובה הפיצוי ניתן בהתאם להערכה של בית המשפט ועד לתקרת פיצוי הקבועה בחוק עבור כל אותם הדברים שלא ניתנים לחישוב בנוסחה כמותית ברורה. גובה הסכום יהיה בהתאם להיקף הפגיעות הפיזיות, מספר ימי האשפוז, גילו של התובע ועוד. בעניין זה חשוב להדגיש כי גם אשפוז יום נחשב כיום אשפוז לצורך חישוב הנזקים הבלתי ממוניים.

תביעות ופיצויים ממקורות נוספים

לאחר תאונת דרכים בין אופניים חשמליים ורכב, מלבד תביעה בהתאם לחוק הפיצויים לתאונות דרכים, כאשר המדובר על תאונה בדרך לעבודה/בדרך חזרה מהעבודה ותאונה במהלך יום העבודה ניתן לתבוע חלק מהרכיבים שהוזכרו לעיל מהמוסד לביטוח לאומי. לאחר שהתאונה תוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה ישולמו לנפגע דמי פגיעה (עד 91 ימים רצופים שלאחר התאונה) ובהמשך אף תשלום חד פעמי או גמלה חודשית בגין נכות מעבודה במידה וכתוצאה מהתאונה הרוכב סובל מנכות.

חשוב לדעת כי התשלומים שמשלם המוסד לביטוח לאומי בגין הפגיעה בתאונת אופניים חשמליים תופחת מהפיצוי המגיע לנפגע מחברת הביטוח של הרכב המעורב.

בנוסף ניתן לתבוע גם על בסיס פוליסת תאונות אישיות במידה והרוכב מחזיק בפוליסה כזו. התשלומים שיתקבלו מפוליסה זו לא יופחתו מהפיצוי אותו יקבל הנפגע מחברת הביטוח או מהמוסד לביטוח לאומי (במקרה של תאונת עבודה).

נזקי רכוש בתאונה בין אופניים חשמליים לרכב

בניגוד לתביעות פיצויים בגין נזקי גוף בהן לא עולה השאלה לגבי אחריות ואשמה בגרימת התאונה, כאשר מדובר על נזקים לרכב או לאופניים הפיצוי מוטל על מי שאחראי לנזק. כך אם רוכב האופניים החשמליים התפרץ לנתיבו של הרכב וגרם נזק לרכב בתאונה, בעל הרכב יוכל לתבוע את הרוכב לפצות אותו בגין הנזקים לרכב. גם בעל האופניים יוכל לתבוע את בעל הרכב לנזק לאופניים כאשר התאונה הייתה באשמת בעל הרכב.

סיכום תאונת אופניים חשמליים ורכב

בית המשפט קבע כי אופניים חשמליים אינם נחשבים ככלי רכב מנועי לפי הגדרת החוק. בהתאם  בתאונת דרכים בין אופניים חשמליים לרכב, רוכב האופניים החשמליים שנפגע בתאונה נחשב למעשה כהולך רגל. לפיכך האחריות הנזיקית לתשלום פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לרוכב האופניים תושת על ביטוח החובה של הרכב המעורב או על קרנית במקרה של תאונת פגע וברח.

ליווי משפטי

במידה ונפגעתם בתאונה בין אופניים חשמליים לרכב, אתם צריכים לצדכם את עורך דין גיא דויטש המתמחה בייצוג נפגעים בהתאם לחוק נפגעי תאונות הדרכים. המשרד מעניק טיפול משפטי מהיר ומקיף לכל לקוח על מנת שזה יוכל להתמקד בשיקומו והבראתו המהירה. הפעילות המשפטית של המשרד כוללת טיפול בכל הצדדים הבירוקרטיים והמשפטיים הנלווים לתאונות דרכים.

גבר ואישה מתווכים לאחר תאונה בין רכב לאופניים

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים