תאונות אופנוע בישראל

כל מי שרכב אי פעם על אופנוע יכול לספר לכם ודאי על תחושת החופש, המהירות, ההתניידות הקלה בפקקי הענק ועל יתרונותיו הרבים של הכלי הזול יחסית והיעיל הזה.

יחד עם זאת רוכבי אופנוע נפצעים קשה ונהרגים בשיעור גבוה בהשוואה למשתמשי הדרך האחרים המעורבים בתאונות דרכים והמדובר במגמה אשר רק הולכת ומתגברת מידי שנה. כך למשל על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנת 2018, הסיכוי של רוכב אופנוע להיות מעורב בתאונה קשה היה גדול פי 16 בהשוואה לנהג רכב פרטי. שיעור הנפגעים כתוצאה מתאונות אופנועים הולך וגדל מידי שנה.

כמי שרכב שנים רבות על אופנוע וכמי שמייצג מזה למעלה מ-22 שנים מאות רבות של נפגעי תאונות אופנוע, פעם אחר פעם אנו נתקלים בסיפורים קשים המדגימים שוב ושוב את העובדה כי רוכבי אופנוע הם משתמשי הדרך המצויים בסיכון הגבוה ביותר – גם בשל המספר הגבוה של התאונות -תאונות אופנועים שבהן הם מעורבים, וגם בשל פגיעותם בעת תאונה.

בטבלה הבאה שמקורה ברלב"ד ניתן לראות כי בתאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופנוע בשנים 2019-2013, כ-89% מההרוגים והפצועים קשה הם הרוכבים עצמם, לעומת 10% הם הולכי רגל, ועוד אחוז בודד של נהגי רכב מנועי אחר או הנוסעים בו.

תרשים תאונות דרכים בישראל

אך לא צריך סטטיסטיקות כדי להבין זאת, די אם תתבוננו סביבכם ותגלו מהר מאוד שכמעט כל רוכב אופנוע היה מעורב בתאונות אופנוע כלשהן במהלך חייו- החל מתאונה קלה ועד לתאונות קשות בהן נגרמו לו נזקי גוף קשים ביותר. תאונות אופנועים ברוב המקרים אינן מסתיימות רק בשפשופים ושריטות. בהיעדר מיגון מתאים הדבר עלול להוביל לחבלות קשות, שברים ואף לעיתים להסתיים במוות.

אז מה עושים? בשורות הבאות נענה על השאלות שחוזרות על עצמן בכל תאונה ותאונה

ראשית נזהרים, לובשים את כל המיגונים ונוהגים לאט ובזהירות. ועדיין לא הכול תלוי ברוכבי האופנוע ולכן גם הנהגים הבטוחים והזהירים ביותר עשויים למצוא עצמם מעורבים בתאונות אופנוע. הרבה פעמים תאונות אופנועים נגרמות גם בשל נהגים לא זהירים שהחליטו לבצע עקיפה מסוכנת מבלי להביט במראות, או לעקוף על השוליים. לא חסרות דוגמאות מדוע גם נהגי רכבים יכולים להוביל לתאונות אופנועים.

ביטוח

כל המשתמש והנוהג ברכב מנועי בישראל חייב להחזיק פוליסה לפי הוראותיה של פקודת ביטוח רכב מנועי. הביטוח האמור הוא ביטוח החובה המכסה כל משתמש או נוהג ברכב מפני אחריותו לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונת דרכים, התשל”ה – 1975 ("חוק הפלת"ד"), לרבות ביטוח בגין נזקי גוף הנובעים מ"תאונה עצמית" ("ביטוח רכב חובה").

למרות זאת, חברות הביטוח הישראליות אינן חייבות לבטח בביטוח חובה את רכבו של כל אדם הפונה אליהם, ואכן רוב חברות הביטוח סירבו לבטח רוכבי אופנוע לאור הסיכון הגבוהה להתקיימותה של תאונה. לכן, וכדי שרוכבי אופנוע לא יפרו את החוק וינהגו ללא ביטוח רכב חובה, התעורר הצורך למצוא פתרון לכל פונה שביטוחו בביטוח רכב חובה אינו מבוטח ע"י מבטח לפי תעריפים רגילים שנקבעו לכלי רכב מסוגם. לפיכך הוקם גוף סטטוטורי אשר חייב לבטח כל אדם שחברת ביטוח אחרת סרבה לבטחו בשם "הפול" כאשר בפועל המדובר בביטוח משותף של כל חברות הביטוח, כל אחת לפי שיעור מסוים.

כאן המקום לציין כי כיום משווקת הפול שני סוגי ביטוח- האחד ביטוח עם השתתפות עצמית- שהינו ביטוח מוזל ב-30% ואולם מהפיצוי לו זכאי המבוטח בביטוח זה אשר נפגע בתאונת אופנוע יופחת סך של 25,000 ₪ והפסד של עד 7 ימי עבודה כתוצאה מפגיעה בתאונת דרכים. וביטוח חובה רגיל המכסה את נזקי רוכב האופנוע החל מהשקל הראשון.

נפגעתי בתאונת אופנוע מה עלי לעשות? את מי תובעים?

ראשית, ועוד לפני קבלת טיפול רפואי, ככל שהמצב מאפשר זאת מומלץ לאסוף ולתעד את פרטי העדים/הנהגים הנוספים המעורבים בתאונה, מספרי הרכב ומספרי פוליסת ביטוח החובה שלהם. אם ניתן מומלץ בנוסף לצלם את מקום התאונה והנזק שנגרם לאופנוע ולרוכב.

במידה ומגיעה למקום משטרה יש כמובן לשתף עמה פעולה ולדווח על נסיבות התאונה. כאן המקום להדגיש כי מבחינת הפיצוי המגיע לנפגע במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) אין זה משנה אם רוכב האופנוע אשם בתאונה או לא. רוכב האופנוע הנפגע יהיה זכאי לקבל את אותו פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו, בין אם הוא אשם ובין אם לא.

לעומת זאת מבחינת דיני התעבורה עלולות להיות השלכות לנהיגה שתוצאתה תאונה וכך גם בנוגע לנזקי הרכוש שנגרמו בתאונה. לכן מניסיוננו חשוב מאוד לפנות ולהתייעץ מוקדם ככל שניתן עם עו"ד מומחה המייצג נפגעי תאונות אופנוע אשר ילווה וינחה את הנפגע בדרך ההתנהלות המומלצת במטרה למקסם את הפיצוי לו יהיה זכאי.

טיפול רפואי

יש לפנות מוקדם ככל שניתן לבדיקה רפואית, לדווח לרופא כי המדובר בפגיעה בתאונת דרכים ולתאר במפורט את כל הפגיעות וכל האיברים בהם חש הנפגע כאב או מגבלה. אם מדובר בנזק חמור יש לפנות לבית חולים (במידת הצורך באמצעות אמבולנס) ובמקרים של חבלות קלות יותר ניתן לפנות למרפאות קופת חולים.

לאחר הבדיקה הרפואית הראשונה, במיון בית חולים או במרפאת קופת החולים יש להמשיך ולקבל טיפול בהתאם להנחיות הרופאים במסגרת הקהילה, בין אם המדובר בפיזיותרפיה ובין אם המדובר בכל טיפול רפואי אחר לרבות טיפול נפשי במקרה של טראומה. חשוב לבצע את הטיפולים ברצף כדי שלא תעלה טענה לפיה טיפולים/בדיקות מסוימות לא קשורות לתאונה משום שעבר זמן רב ממנה.

לאחר השלמת הטיפול הראשוני יש לפנות למשטרה (יש להצטייד ברישיון הנהיגה, תעודת ביטוח החובה והחומר הרפואי) ולקבל אישור מודפס על קרות התאונה בו יופיע רוכב האופנוע כנפגע ויתר הרכבים המעורבים יצוינו אף הם. חשוב להמשיך ולתעד כל ביקורת רפואית וכל הוצאה שנגרמה בעקבות התאונה.  מומלץ להימנע משיחות עם גורמים שאינם קשורים לתאונה ולטיפול הרפואי כגון נציגי ביטוח למיניהם שכן, על פי רוב המדובר בחוקרים מטעם הביטוח שתפקידם לסייע לביטוח להקטין את הפיצוי.

אילו פיצויים זכאי לקבל הנפגע בתאונת אופנוע?

לרוב, כל ההוצאות הרפואיות והפיצויים להם זכאי הנפגע ישולמו לו בסיום ההליך המשפטי. יחד עם זאת  ישנם מקרים בהם הפגיעות בתאונה הן קשות והנפגע, שאינו יכול לעבוד, לא יכול להמתין עד לבירור תביעתו. במקרים כאלה כאשר ההוצאות השוטפות של הנפגע ממשיכות להצטבר ומנגד בגלל פגיעותיו בתאונה הוא אינו יכול להשתכר, ניתן לדרוש מחברת הביטוח תשלום תכוף – שהינו תשלום חלקי הניתן על חשבון הפיצויים, עד לסכום הנועד לאפשר לנפגע לממן טיפולים רפואיים, תרופות או צרכי מחיה. חשוב לדעת כי סכום התשלום התכוף המשולם לנפגע מקוזז לרוב מסכום הפיצויים הסופי שיחושב לו.

תאונה עצמית – האם אני יכול לתבוע?

כשחושבים על תאונות אופנוע לרוב אנו מדמיינים התנגשות בין שני כלי רכב או יותר. אלא שבתאונות אופנוע קיים סוג נוסף ונפוץ של תאונות המוגדרות כ"תאונות עצמיות" כלומר תאונות אופנוע שבהן לא מעורב כלי רכב אחר מלבד האופנוע. דוגמה לתאונה עצמית היא נפילה מהאופנוע בעת עליה/ ירידה או עצירה של האופנוע, או החלקה במהלך נסיעה בשל רטיבות או חול על הכביש. כמו כן יכולה להתרחש תאונה עצמית של נפילה מאופנוע כתוצאה ממפגע בכביש,  ואפילו חבלה בעת תיקון דרך או חבלה מעצם זר הפוגע במהלך רכיבה וגורם לאובדן שליטה יוכרו כתאונות עצמיות.

חשוב לדעת כי המבטחת מסתכלת בחשד מסוים כאשר המדובר בתאונה עצמית ולרוב יידרש הנפגע להציג ראיות תומכות לעצם קרות התאונה כמו עדים או דו"ח שמאי לגבי הנזקים שנגרמו לאופנוע כתוצאה מהתאונה העצמית.

מה קורה כאשר רוכב אופנוע נפגע בתאונה מבלי שהיה לו ביטוח חובה בתוקף?

כאמור, החוק קובע כי לא ניתן לרכב על אופנוע בלי ביטוח חובה תקף ולכן נהיגה ללא ביטוח מהווה עברה. לצערנו אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהן אירעו תאונות אופנוע כאשר מסיבה כזו או אחרת לרוכב לא היה ביטוח בתוקף. במקרה כזה, אם כתוצאה מהתאונה נפגע גם מי שהורכב על האופנוע (לא הנהג) או הולך רגל הרי שהפיצוי של אלו יחול על קרנית שהינה תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה 1975. קרנית מטפלת בנזקי גוף בלבד ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע מבטח אחר שיכול לפצותם על הנזק והסבל שנגרמו להם וזאת במקרים המנויים בחוק והבולטים בהם:

  • נפגעי תאונות "פגע וברח".
  • 2. נפגעים מרכב שהיה נהוג ע"י נהג חסר רישיון נהיגה, מרכב גנוב, מרכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה  (דוגמת עסק של הסעת נוסעים בשכר) נפגעים ע"י רכב שלא בוטח כחוק (עקב אי תשלום הפרמיה).
  • 3. נפגעים מרכב שהיה מבוטח בחברת ביטוח אשר נכנסה להליכי פירוק.

באשר לנהג האופנוע, במקרים מסוימים, כאשר מדובר בתאונה בין שני כלי רכב, ואשם בתאונה הוא נהג רכב אחר או במקרה של מפגע משמעותי בכביש, יוכל אותו נהג/רוכב אופנוע לתבוע את חברת הביטוח של הנהג האחר או את הרשות המקומית בתביעת נזיקין אולם בניגוד לתביעות לפי חוק הפלת"ד במקרה זה יהיה עליו להוכיח כי אכן האשמה בתאונה חלה על הנהג האחר.

לפי מה נקבע גובה הפיצוי לנפגע בתאונת אופנוע?

בחישוב הנזק לנפגעי תאונת אופנוע נלקחים בחשבון מספר גורמים בסיסיים:

  • גילו של הנפגע - כאשר ככל שמדובר בנפגע צעיר יותר הפיצוי שיקבל יהיה גבוה יותר.
  • כושר השתכרות - ככל שכושר ההשתכרות של הנפגע גבוהה יותר כך הפיצוי שיקבל עשוי להיות גבוהה. בעניין זה יש לציין כי ישנה בחוק הפלת"ד מגבלת שכר כאשר השכר המקסימלי לפיו ניתן לפצות נפגע בתאונת אופנוע עומד על שילוש השכר הממוצע במשק וזאת, גם אם בפועל השתכר הנפגע שכר גבוה יותר.
  • שיעור נכות - כאן יש להבחין בין נכות רפואית לנכות תפקודית. ככל שהנכות התפקודית גבוהה יותר ויש לה יותר השפעה על יכולתו של הנפגע לעבוד ולהשתכר, הוא עשוי להזדקק ליותר עזרה בפעולות שונות וגם שכרו העתידי עשוי להיפגע מנכות זו, לכן הפיצוי שיקבל יהיה גבוהה יותר. לעומת זאת נכות רפואית הינה פחות משמעותית שכן לעיתים אין לה השפעה על כושר הפעולה והעבודה של הנפגע.

אילו מסמכים עלי לאסוף לקראת הפגישה עם עורך דין תאונות דרכים?

  • אישור מהמשטרה על עצם קרות תאונת האופנוע
  • העתק פוליסת ביטוח החובה של האופנוע
  • צילום רישיון הנהיגה של רוכב האופנוע משני צדדיו.
  • צילום רישיון הרכב של האופנוע.
  • כל החומר הרפואי החל ממועד האשפוז, ניתוחים ביקורות רפואיות וטיפולים.
  • הוצאות רפואיות שנגרמו בעקבות התאונה כגון הוצאות עבור טיפולים, תרופות וכד'.
  • תלושי שכר ל-3-6 חודשים שקדמו לתאונה.

מה קורה אם רוכב האופנוע נהג ללא רישיון נהיגה בתוקף?

מעבר לעובדה כי נהיגה ללא רישיון בר תוקף מהווה עבירה על חוקי התעבורה, על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, רוכב אופנוע שנפגע בתאונה כאשר רישיון הנהיגה שלו לא בתוקף עשוי שלא לקבל כל פיצוי.

יחד עם זאת כאשר מדובר בנהיגה ללא רישיון בתוקף מבלי שהרוכב היה מודע לכך (למשל במקרה בו נקבע שעליו לעבור קורס נהיגה מונעת והוא לא ידע על כך או במקרה בו היה על רוכב האופנוע לחדש את רישיון הנהיגה והוא לא עשה זאת עדיין) הוא עשוי להיות זכאי לקבל פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונת האופנוע.

תאונות אופנוע | תאונות אופנועים בישראל

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים