האם נהג חדש ללא מלווה זכאי לפיצוי בגין תאונה?

"נהג חדש" נפגע בתאונת דרכים כמשמעותה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 (להלן – החוק). בניגוד לקבוע על פי רישיונו , בעת התרחשות התאונה לא ישב מלווה לצדו.

האם מטעם זה תישלל זכאותו לפיצויים על-פי החוק?

סוגיה זו נידונה בבית-המשפט המחוזי אשר פסק כי באין מלווה לא היה רישיון הנהיגה בתוקף במובן סעיף 7(3) לחוק, ולפיכך פוליסת הביטוח אינה מכסה את הנהיגה ברכב.

על החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט העליון (א"ע 8183/01 רימה ספיאשוילי נ' מנורה ואח' ) אשר קבע כדלקמן:

סעיף 7(3) לחוק הפיצויים קובע, כדלקמן:

"נפגעים אלה אינם זכאים לפיצויים על פי חוק זה:...
מי שנהג ברכב כשאין לו רשיון לנהוג בו, למעט רשיון שפקע מחמת אי תשלום אגרה"

על פי ההלכה שנתנה ביום 2.6.2004 על ידי הרכב מורחב של בית המשפט העליון (דנ"א 10017/02 קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים נ' מגדל חברה לביטוח בע"מ ודנ"א 6971/03 מנורה חברה לביטוח בע"מ נ' לוי ) יש לראות בנהג שהפר תנאי או הגבלה ברישיון הנהיגה שלו כ"מי שנהג ברכב כשאין לו רישיון לנהוג בו..." במובן סעיף 7(3) לחוק, ולפיכך תישלל זכאותו לפיצויים על-פי החוק, רק כאשר מופרים ההגבלות או התנאים המתייחסים לממדיו הפיזיים (נפח מנוע, משקל וכד') אשר משליכים על דרגת הרישיון הנדרשת לצורך נהיגה בו (לדוגמה במקרה שבו נהג המחזיק ברישיון נהיגה דרגה ב', שלפיו הוא מורשה לנהוג באופנוע שנפח מנועו עד 500 סמ"ק, נפגע בתאונת דרכים שעה שהוא נהג באופנוע שנפח מנועו עולה על 500 סמ"ק, והוא נדרש לצורך נהיגה בו לרישיון מדרגה ג'). לעומת זאת הפרת תנאים או הגבלות אחרים שאינם מתייחסים למאפיינים פיזיים של הרכב, תהווה עבירה על דיני התעבורה ותקים אחריות פלילית, אולם במקרה שבו נפגע הנהג בתאונה, לא תישלל זכאותו לפיצויים מכוח החוק (לדוגמה, סעיף 7(3) לחוק השולל זכאות לפיצויים לא יחול במקרה של הפרת מגבלה שעניינה מספר הנוסעים שנהג רשאי להסיע. הפרה זו תהווה עבירה על דיני התעבורה, אולם אין בה כדי לשלול מהנהג את זכותו לפיצויים על-פי חוק אם הוא נפגע בתאונת דרכים, אף שלצורך הסעת מספר נוסעים גדול יותר הוא נזקק, לעתים, לדרגת רישיון אחרת).

נהג חדש אינו נחשב כמי שנהג ללא רשיון

בית המשפט העליון פסק כי לאור הלכה זו אומנם נהיגת נהגת נהג חדש ללא מלווה חושפת אותו לסנקציות שמטילה עליו בעניין זה פקודת התעבורה, אולם מבחינת חוק הפיצויים, אין הוא נחשב כמי שנהג ללא רישיון, שכן הוא מחזיק ברישיון לסוג הרכב שבו נהג.

זאת אומרת, ההגבלה בנוגע לדרישת הנהיגה עם מלווה אינה נוגעת לממדיו הפיזיים של הרכב אשר משליכים על דרגת רישיון הנדרשת לצורך נהיגה בו לפי תקנות התעבורה. ולכן סעיף 7(3) לחוק השולל זכאות לפיצויים אינו חל על המקרה דנן, ומכאן שנהג חדש, אשר נהג ללא מלווה ונפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים לפי החוק.

 


המידע האמור הינו תמציתי וכללי, ואינו מתיימר להוות תחליף לייעוץ או ליווי משפטי ספציפי, אשר מומלץ להסתייע בהם כדי להבטיח שמירה מלאה על זכויות המבוטח וקבלת הפיצוי והכיסוי הביטוחי המלא.

מומלץ לבחור עורך דין המומחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים. לפני שבוחרים ייצוג משפטי כדאי להגיע לפגישת ייעוץ בליווי כל החומר הרפואי והמסמכים הרלוונטיים לתביעת הנזיקין.

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

שתפו מאמר זה עם חברים
גיא דויטש, עו"ד ונוטריון

חבר לשכת עורכי הדין משנת 2000 ונוטריון משנת 2010. עו"ד גיא דויטש בעל ניסיון מוכח ומוצלח של למעלה מ-24 שנים, בייצוג אלפי לקוחות בתביעות נזיקין וביטוח.

לעו"ד דויטש התמחות בייצוג נפגעים עם נזקי גוף קשים ומורכבים, שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים, תאונות אופנוע ודו גלגלי (פלת"ד), נפגעי תאונות עבודה, נפגעי רשלנות רפואית, פציעות ספורטאים מקצועיים ו"חובבים", תביעות לתגמולי ביטוח במסגרת פוליסות אבדן כושר עבודה, פוליסות ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים ומשכנתא, תאונות ברשות הרבים לרבות תביעות כנגד רשויות מקומיות, תביעות סיעוד, תביעות כנגד ביטוח לאומי וכיוצ"ב.

בנוסף, במהלך השנים ייצג עו"ד דויטש בהצלחה רבה תיירים מאירופה וארה"ב בתביעות נגד חברות ביטוח בישראל, בגין נזקי גוף קשים ומורכבים שנגרמו להם בתאונות במהלך שהותם בישראל. 

להערכת שווי הפיצוי הכספי שמגיע לכם
מלאו את הפרטים
ועורך דין גיא דויטש יצור קשר בהקדם​​
או חייגו:

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אתכם

אל תוותרו על הפיצויים שמגיעים לכם!
לבדיקת זכויותיכם ללא התחייבות השאירו פרטים